Víz nyomaira lelt a NASA a Naprendszeren kívül

Nagy mennyiségben találták meg a víz nyomait egy Naprendszeren kívüli, a Földtől 700 fényévnyire lévő nagy, forró exobolygó légkörében a Hubble és a Spitzer űrteleszkópok segítségével a NASA kutatói - írja az MTI. A felfedezést tevő kutatók számítottak rá, hogy vizet fognak látni, az viszont meglepte őket, hogy milyen sokra bukkantak.

A WASP-39b jelű bolygó tömege nagyjából megegyezik a Szaturnuszéval, de háromszor annyi víz található a légkörében. Bár a Naprendszerben nincs másik, ehhez hasonló bolygó, a WASP-39b révén a tudósok betekintést nyerhetnek abba, hogyan és hol fejlődnek ki bolygók egy csillag körül.

Ki kell tekintenünk ahhoz, hogy megérthessük saját naprendszerünket

- írja Hannah Wakeford, a baltimore-i Space Telescope Science Institute munkatársa és a kutatás egyik vezetője a Hubble honlapján. "Az exobolygók megmutatják, hogy a bolygóképződés sokkal bonyolultabb, mint hittük".

hubbleimage2stscihp1809bf2000x1400.png

Fotó: NASA, ESA, G. Bacon and A. Feild (STScI), and H. Wakeford (STScI/Univ. of Exeter

A Szűz csillagképben lévő WASP-39b négynaponta kerüli meg napszerű csillagát, a WASP-39-et. Jelenleg az exobolygó több mint 20-szor közelebb van csillagához, mint a Föld a Naphoz. A bolygó kötött tengelyforgású, tehát felszínének mindig ugyanaz a része mutat a csillag felé a NASA szerint.

ParaHír Könyvajánló: Nemere István:  Idegenek a szomszédban - A Naprendszer titkai

Különös könyv - amely ugyan a körülöttünk "ólálkodó" feltételezett Idegenekről szól, de szigorúan csak tudományos adatokat tartalmaz. A szerző felsorolja az összes anomáliát, furcsaságot, amely egyes bolygókra, holdakra és kisbolygókra jellemző, és amelyek esetleg arra utalnak, hogy e mögött Idegenek beavatkozását sejthetjük.

Ha érdekel a könyv << KATT IDE >>

A kutatók bolygó légkörén átszűrődő csillagfényt alkotóelemeire bontották, így találtak bizonyítékot a nagy mennyiségű vízpára jelenlétére. A Hubble és a Spitzer űrteleszkópok használatával egy exobolygónak a jelenlegi technológiával elérhető legteljesebb spektrumú képét sikerült megalkotniuk a szakértőknek. "Ez a spektrum eddig a legszebb példa arra, hogyan nézhet ki egy exobolygó-légkör" - írja Wakeford.

A kutatók a továbbiakban a NASA 2019-ben az űrbe kerülő James Webb űrteleszkópját tervezik használni, hogy még teljesebb színképet kapjanak.

Index